F.M. Alexander
“... Je vertaalt alles, of het nu lichamelijk, geestelijk of spiritueel is, in spierspanning…” F.M. Alexander
Frederick Matthias Alexander (1869-1955) was een Australische acteur en voordrachtskunstenaar die tijdens voorstellingen steeds vaker stemproblemen kreeg. Door heesheid dreigde hij zijn carrière te moeten opgeven. Hij ontdekte dat de oorzaak van zijn problemen lag in de manier waarop hij zelf zijn natuurlijke lichaamscoördinatie en zijn lichamelijk functioneren belemmerde, en besefte dat hij zou moeten leren dit verkeerde gebruik van zijn lichaam te vermijden.
Tijdens vele jaren van geduldig observeren en experimenteren ontwikkelde Alexander een nieuwe benadering van coördinatie en beweging. Daarmee verdwenen niet alleen zijn stemproblemen, maar verbeterde ook zijn algehele gezondheid aanzienlijk. Nadat hij zich in 1904 in Londen vestigde, bleef hij zijn techniek verbeteren en onderwijzen in zowel Engeland als Amerika, tot aan zijn dood in 1955. In 1931 ging hij van start met een driejarige lerarenopleiding. Inmiddels zijn er wereldwijd duizenden erkende Alexandertechniekleraren, naar wie vele artsen en specialisten hun patiënten verwijzen om les te nemen. Onderzoeken in het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika, Denemarken en Australië hebben de effectiviteit van de Alexandertechniek aangetoond.
De waarde van de techniek voor een betere en vrijere performance drong al vanaf het begin van de 20e eeuw door in de theaterwereld. Veel gerenommeerde muziek- en dramaopleidingen hebben tegenwoordig Alexandertechniekleraren in vaste dienst.
Bekende personen die de waarde van Alexandertechniek zelf hebben ervaren en hierover hebben geschreven zijn o.a. filosoof en onderwijskundige John Dewey, schrijvers Aldous Huxley en George Bernard Shaw, antropoloog en arts-anatoom Raymond Dart, neurofysioloog Sir Charles Sherrington en etholoog Nikolaas Tinbergen – beiden winnaar van de Nobelprijs voor Geneeskunde; evenals vele musici, acteurs en beroepssporters.
Alexandertechniek wordt onderwezen op tal van kunstopleidingen in binnen- en buitenland. Enkele voorbeelden: Julliard School of Performing Arts in New York, Royal College of Music en Royal Academy of Dramatic Art in Londen, Stratford Shakespearean Festival, Boston University, Conservatorium van Amsterdam, Haags Conservatorium, Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Arnhem en Zwolle.
Beroemde studenten
Ik ervaar Alexandertechniek als zeer behulpzaam voor mijn werk. Dingen gebeuren zonder dat je er je best voor hoeft te doen. Ze worden makkelijk en ontspannen. Je moet een Alexanderleraar vinden om je te bewijzen hoe het werkt.
-- John Cleese, acteur
Alexandertechniek hielp me van een langdurig rugprobleem af, en gaf me weer een goede nachtrust na jaren van woelen en draaien.
-- Paul Newman, acteur
Alexandertechniek maakt daadwerkelijk verschil voor mijn vaak drukke leven. Haar bedachtzame benadering heeft me rustiger gemaakt, heeft mijn concentratie verbeterd en heeft me een scherper gevoel voor mijn eigen welzijn gegeven. Daar ben ik dankbaar voor.
-- Joan Bakewell, TV presentator en journalist
Ik kan de Alexandertherapie karakteriseren en aanbevelen als een extreem verfijnde vorm van herstel, of beter gezegd heractivering, van het gehele musculaire apparaat, en via die weg ook van veel andere organen.
-- Professor Niko Tinbergen, uit zijn speech bij de ontvangst van de Nobelprijs voor de Geneeskunde in 1973
Alexandertechniek geeft ons alles waar we naar zoeken in een methode voor lichamelijke opvoeding: het verminderen van de belasting die een verkeerd gebruik oplevert met als gevolg daarvan een verbetering in lichamelijke en geestelijke gezondheid, en daarbij een verhoging van het bewustzijn op alle niveaus. We kunnen van een methode niet meer vragen; noch kunnen we, wanneer we serieus de mensheid willen veranderen in een gewenste richting, met minder genoegen nemen.
-- Aldous Huxley, schrijver