links

Programma van de opleiding tot leraar in de Alexandertechniek

De opleiding wordt geleid door Tessa Marwick en Paul Versteeg, die respectievelijk in 1983 en 1984 hun bevoegdheid haalden aan het Constructive Teaching Centre van Walter en Dilys Carrington in Londen. De opleiding is erkend door de Nederlandse Vereniging van Leraren in de Alexandertechniek (NeVLAT) en de internationale koepelorganisatie (ATAS).

Kenmerken van de opleiding

De vierdaagse opleiding duurt drie jaar met een minimum van 1600 onderwijsuren gedurende in totaal negen trimesters.

In sommige gevallen is het mogelijk een driedaags programma te volgen, dit hang af van het aantal beschikbare plekken. De gestelde 1600 onderwijsuren kunnen in dat geval verspreid worden over maximaal vier jaar.

Elk studiejaar is opgedeeld in drie trimesters met in totaal ongeveer 36 weken onderwijs.

Ieder trimester bestaat uit twee studieblokken van zes weken of drie studieblokken van vier weken. Na ieder studieblok is er een week vrij (zie het jaarrooster).

Er wordt lesgegeven van maandag t/m donderdag van 9.30 tot 13.00 uur. (Jaarrooster)

De opleiding bestaat voor 80% uit praktisch en voor 20% uit theoretisch werk.

Nadat de opleiding met goed gevolg is doorlopen, wordt een certificaat van bevoegdheid uitgereikt, waarmee desgewenst het lidmaatschap van de NeVLAT en/of elke andere erkende internationale vereniging van ATAS kan worden aangevraagd. Hiermee kan de leraar overal ter wereld lesgeven in de Alexandertechniek.

Vanwege het internationale karakter van de opleiding wordt er zowel in het Nederlands als in het Engels lesgegeven. Er wordt ook Spaans, Duits en Frans gesproken.

FM Alexander
FM Alexander
Walter & Dylis Carington
Walter & Dylis Carington
Paul & Tessa
Paul & Tessa

Filosofie van de opleiding

Aan het eind van de 19e eeuw begon F.M. Alexander zijn techniek te onderwijzen; ruim honderd jaar later werd zijn werk nog steeds doorgegeven door leraren met wie Alexander zelf in direct contact had gestaan. In de laatste jaren van zijn leven vertrouwde Alexander de leiding van zijn lerarenopleiding toe aan Walter Carrington. De lerarenopleiding van Paul Versteeg en Tessa Marwick is een voortzetting van deze traditie en is gebaseerd op de aanpak die Walter en Dylis Carrington ontwikkelden, hun eigen ervaring met het opleiden van Alexandertechniekleraren sinds de start van hun opleidingscentrum in 1994 én hun levenslange werkzaamheden in het theater, het onderwijs en de podiumkunsten.

Doel en opbouw

Doel van de opleiding is dat elke student, zowel via de praktijk als de theorie, de drie basisprincipes van de Alexandertechniek beheerst: inhibitie, richting geven en primaire controle.

In het eerste jaar van de opleiding ligt het zwaartepunt op het leren verbeteren van het eigen bewustzijn en manier waarop we ‘onszelf gebruiken’ (the use of the self). Dit zet een proces van verandering en individuele ontwikkeling in gang en legt de basis voor het subtiele gebruik van de handen en de interactie met anderen tijdens het lesgeven.

In het tweede jaar wordt het bewustzijn van ‘the use of the self’ verder ontwikkeld en leer je dit bewustzijn te integreren in het werken met elkaar. Terwijl het begrip van de Alexandertechniek zich verdiept, worden meer complexe vaardigheden en procedures geleerd voor het overbrengen van de Alexandertechniek via het gebruik van de handen in combinatie met verbale aanwijzingen.

Tijdens het derde jaar bouw je aan het zelfvertrouwen om de praktische aspecten van de Alexandertechniek aan anderen door te geven. Studenten gaan van het werken met elkaar over op het (onder supervisie) werken met buitenstaanders. De doorlopende zelfverbetering en de kennis, vaardigheden en individuele expressie die in de eerste twee jaar zijn ontwikkeld, worden in dit laatste jaar verrijkt en in de praktijk gebracht.

Gedurende deze drie jaar is het in groepsverband werken met stem en beweging een dagelijks terugkerend onderdeel, dat naadloos overgaat in de persoonlijke training. Deze vorm van interactie tussen individu en groep is tevens bedoeld als voorbereiding op het presenteren van en praten over de Alexandertechniek, in eigen stijl en woorden, open en zelfverzekerd.
De vooruitgang van de student wordt doorlopend gevolgd door zowel interne als externe beoordelaars.

doel-opbouw-1
doel-opbouw-2
doel-opbouw-3
doel-opbouw-4
doel-opbouw-5
doel-opbouw-6

Toelating tot de opleiding

Er zijn geen formele toelatingseisen. Wel wordt van studenten gevraagd dat ze enige persoonlijke ervaring hebben met de Alexandertechniek. Geïnteresseerden zijn welkom de opleiding voor een of meerdere dagen te volgen om praktische ervaring op te kunnen doen en de sfeer te proeven. De kosten hiervoor zijn 60 euro per dag. Nieuwe studenten kunnen het hele jaar door starten, maar bij voorkeur aan het begin van een nieuw trimester (zie het jaarrooster). Ons zorgvuldig opgebouwde lesprogramma zorgt ervoor dat iedereen tijdens de driejarige cyclus de volledige lesstof aangeboden krijgt.

Leraren

Wie zijn er bij ATCA opgeleid tot leraar Alexandertechniek?

Onze studenten en afgestudeerden hebben zeer verschillende achtergronden: beroepsmusici, dansers, acteurs, IT-professionals, wetenschappers, therapeuten, leraren, milieudeskundigen, etc. (zie ook: foto’s en onze afgestudeerden).

Afgestudeerden

Info en vragen

Uitgebreide informatie over de opleiding vindt u in de studiegids en onder opleidingskosten.
Paul Versteeg en Tessa Marwick geven naast de opleiding ook andere cursussen voor belangstellenden en voor groepen met specifieke interesses.
Ook geven zij privélessen van maandag t/m donderdag 14.00- 17.00 uur.
Neem voor meer informatie over deze activiteiten, vragen over de opleiding of het maken van een afspraak gerust contact op.